Instituirea și demararea activității Comisiei Coordonare Antifraudă

1

La 26 iunie curent, sub egida Ministrei Finanțelor, Victoria Belous, a fost convocată prima ședință a Comisiei Coordonare Antifraudă, constituită conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr.271/2025 privind organizarea și funcționarea Sistemului Național Antifraudă.

Responsabil de asigurarea lucrărilor Comisiei Coordonare Antifraudă este Inspectoratul Control Financiar de Stat, în calitate de platformă pentru Unitatea Antifraudă și punct național de contact pentru cooperarea și schimbul de informații cu Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF).

La ședință au participat toți membrii din componența Rețelei naționale antifraudă: Cancelaria de Stat, Ministerul Justiției, Ministerul Afacerilor Interne, Inspectoratul General al Poliției, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră, Serviciul Tehnologii Informaționale al MAI, Centrul Național Anticorupție, Procuratura Generală, Procuratura Anticorupție, Procuratura pentru Combaterea Criminalității Organizate și Cauze Speciale, Serviciul Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor, Autoritatea Națională de Integritate, Curtea de Conturi și Banca Națională a Moldovei. Ministerul Finanțelor și autoritățile din subordine - Serviciul Fiscal de Stat, Serviciul Vamal, Agenția Achiziții Publice și Inspectoratul Control Financiar de Stat au participat în format extins.

Ședința a reunit de asemenea și reprezentanți ai Biroului de Integrare Europeană, parteneri de dezvoltare, Delegația UE în Moldova și Oficiul European de Luptă Antifraudă.

În calitate de Președintă a Comisiei, Ministra Finanțelor, Victoria Belous, a precizat că „ ...prevenirea fraudei și asigurarea unei gestiuni financiare corecte sunt priorități strategice pentru Ministerul Finanțelor. Prin lansarea acestui sistem și activarea Comisiei Coordonare Antifraudă, transmitem un mesaj clar de toleranță zero față de fraudă în gestionarea banului public”.

Victoria Cujba, Șefa Inspectoratului Control Financiar de Stat, a reliefat că ”... atunci, când se face referire la un Sistem Național Antifraudă, prin definiție se subînțelege un sistem robust, consolidat, capacitat ca să răspundă adecvat oricăror provocări și fenomene specifice segmentului fraude, atât ce vizează prevenirea, cât și detectarea fraudei (segmente care sunt nemijlocit în portofoliul de activitate ale Inspectoratului). Toate etapele cuprind procese foarte complexe, care necesită personal calificat, cooperare eficientă din partea autorităților membre ale Rețelei Naționale Antifraudă și partenerii externi de dezvoltare. Soluțiile identificate de Comisie poartă caracter de recomandare pentru toate componentele Sistemului Național Antifraudă, iar implementarea acestora se asigură prin puterea administrativă de decizie a conducătorilor din cadrul entităților respective”.

În prezentarea Șefului Direcției coordonare antifraudă din cadrul ICFS, Fiodor Țurcanu, a fost descris mecanismul strategic esențial pentru consolidarea capacității naționale de prevenire, detectare și combatere a fraudelor care afectează interesele financiare ale statului și ale Uniunii Europene. Totodată, a fost evidențiat impactul și beneficiile implementării acestui mecanism, precum și atribuțiile esențiale ale Unității antifraudă.

De menționat că, Inspectoratul Control Financiar de Stat, cât și ceilalți membri ai Rețelei Naționale Antifraudă au responsabilitatea comună de implementare a procedurilor adecvate de prevenire și detectare a fraudei.

În cadrul evenimentului au avut loc discuții și un schimb de opinii cu membrii  desemnați privind obiectivele strategice ale Comisiei, aspectele practice ale implementării sistemului și direcțiile viitoare de cooperare.

Șefa ICFS a subliniat că echipa Inspectoratului va acționa foarte responsabil și disciplinat, pentru buna asigurare a secretariatului tehnic și pentru a facilita activitatea Comisiei.

Ministra Finanțelor a punctat acțiunile agreate în agenda comună de lucru pentru perioada imediat următoare.

Conducerea Ministerului Finanțelor și a Inspectoratului Control Financiar de Stat au mulțumit partenerilor de dezvoltare, Oficiului European de Luptă Antifraudă, reprezentanților Delegației UE în Republica Moldova, care oferă asistență specializată în domeniu și acces la experiența avansată a statelor europene în parcursul de consolidare a sistemelor antifraudă.

 

administrator
Ultima actualizare: 7 Nov 2025 - 11:24